Kualiti Hati

Dunia ini alam taklif. Kita semua para mukallaf atas perintah Allah swt. Jika dunia ini hanya penuh dengan nikmat tanpa ada kesukaran dan penderitaan, maka bagaimana kita dapat mengenal dan mensyukuri nikmat?

Monday, October 5, 2009

Penghujung Ramadhan
















Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian
Firman Allah dalam ayat 132 surah Taha :
Maksudnya : Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu mengerjakan sembahyang, dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa

Hanya tinggal sehari atau 2 hari sahaja lagi kita bersama dengan Ramadhan tahun ini. Matlamat yang paling utama ibadat puasa yang kita diperintahkan Allah swt lakukan ialah bagi melahirkan umat bertaqwa kepada Allah sepanjang masa dan tempat. Antara makna taqwa sebagaimana yang diberitahu oleh Abu Hurairah iaitu seumpama seseorang yang terpaksa melalui sebatang jalan yang dipenuhi duri maka semestinya dia akan berusaha menjauhi, berundur atau cermat semasa melangkah agar tidak terpijak duri itu. Inilah yang dilakukan oleh orang yang bertaqwa di mana setiap kali mahu melakukan sesuatu maka diperhatikan terlebih dahulu samada ia dibenarkan oleh Allah atau sebaliknya. Begitu juga riwayat Ibnu Abbas : Taqwa ialah mentaati Allah dan tidak mengengkari perintahNya, sentiasa mengingati Allah dan tidak melupaiNya, bersyukur kepada Allah dan tidak mengkufuri nikmatNya.
5 kelebihan umat bertawa sebagaimana yang dijanjikan oleh Allah melalui ayat 2 – 5 surah at-Talak :
وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا
[1] sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya)
وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ
,[2]Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya
وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا
[3] Dan (ingatlah), sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah memudahkan baginya segala urusannya
وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا
[4] Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah menghapuskan kesalahan-kesalahannya,
[5] dan akan membesarkan pahala balasannya

Sidang jumaat yang dirahmati Allah,

Diantara hikmah ramadhan yang sedang kita lalui ini ialah kita dapat mengenali potensi diri kita atau kelebihan dan kekuatan yang ada pada diri kita. Biasanya dibulan-bulan lain bila kita ingin membuat kebaikan ada sahaja alasan yang kita berikan kepada diri kita utk tidak melaksanakannya seperti, tiada masa, sibuk, letih, tak cukup budget, lain kali sajalah dan berbagai alasan lagi. Tetapi ramadhan dapat membuktikan bahawa alas an itu sebenarnya hanyalah semata2 alasan yg kita reka utk menyedapkan hati kita dan utk mengurangkan rasa bersalah kepada diri sendiri. Buktinya……

Kalau sebelum ramadhan kita rasa tak mampu nak buat ibadat-ibadat sunat, tetapi terbukti sebenarnya kita mampu, kerana kita boleh solat terawih 8 atau hingga 20 rakaat. Kalau sebelum ramadhan kita rasa tak mampu nak bangun awal sebelum masuk waktu subuh hingga kadang-kadang terlepas solat subuh ,tetapi terbukti kita boleh bangun lebih awal kerana bersahur. Bahkan ada yang berkesempatan pula untuk menunaikan solat tahajjud dan solat-solat sunat yang lain.

Kalau sebelum ramadhan kita hanya ke masjid seminggu sekali, terbukti kita sebenarnya mampu menghadirkan diri ke masjid setiap hari, bahkan ada yang mampu berjemaah 5 waktu dimasjid atau ditempat kerja masing-masing. Kalau sebelum Ramadan kita rasa tak berkesempatan untuk membaca walau satu muka surat Al-quran sehari, tetapi sekarang terbukti kita mampu membacanya setiap hari, bahkan ada yang dapat tamat seluruh Al-Quran dalam sebulan ramadhan.

Kalau sebelum ramadhan, kita rasa rugi tak tenggok televisyen, vcd, dan dvd tapi bila di bulan ramadhan kita rasa perkara tersebut membuang masa dan hanya mengurangkan pahala puasa kita saje. Maknanya sebenarnya kita mampu meninggalkan perkara tersebut dan kita juga telah menggunakan masa tersebut untuk melakukan perkara yang berfaedah utk akhirat kita dengan hadir kemasjid , membaca Al Quran, berzikir dan sebagainya.

Sidang jumaat yang dirahmati Allah,

Terbuktilah bahawa sebenarnya kita berpotensi ,ada kemampuan, tidaklah sesibuk manapun utk melakukan perintah Allah taala dan menunaikan segala kewajipan yang difardhukan kepada kita. Cuma yang menjadi halangan ialah sikap kita terhadap Allah taala. Endah tak endah kita terhadap dosa dan pahala serta syurga dan neraka yang dijanjikan oleh Allah swt.
Ramadhan benar-benar dapat menyedarkan kita tentang siapa diri kita yang sebenarnya. Ramahan benar-benar menginsafkan kita bahawa benarlah firman Allah didalam surah At-Tiin ;



Yang bermaksud
Sesungguhnya ku jadaikan manusia itu sebaik-baik kejadian.

Dan firman yang lain didalam suarah aL Baqarah ayat


Sidang jumaat yang dirahmati Allah
Setelah kita sedar potensi yang ada pada diri kita untuk melaksanakan segala bentuk kebaikan dan meninggalkan segala bentuk kemungkaran hasil dari didikan madrasah ramadhan, maka janganlah pula kita mengabaikan potensi diri kita ini untuk kita jadikan sebagai modal merebut syurga dan keredhaan Allah s.w.t. Janganlah bila tamat shaja ramadhan kitapun kembali menjadi calon-calon yang berpotensi untuk di campakkan ke dalalam neraka jahannam atas sebab kita kembali meninggalkan segala kewajipan dan melakukan larangan Allah swt.

Prof Dr Yusof Qardawi di dalam tulisannya pernah mengingatkan Umat Islam supaya “ jangn menjadi Hamba ramadhan tetapi jadilah hamba Allah.” Yang dimaksudkan dengan hamba Ramadhan ialah ada sebahagian umat Islam akan menjadi baik hanya pada bulan ramadhan sahaja tetapi berubah sebaliknya apabila Ramadhan berlalu pergi.

Mereka ini semasa bulan Ramadhan akan berpuasa penuh, solatnya cukup, rajin ke masjid ,Sedeqah nya banyak, rajin membaca Al –Quran, auratnya dijaga mengumpat ditinggalkan, mata dijaga dari melihat benda-benda lucah, telinga dipelihara dari mendengar perkara2 haram, pendek kata segala keburukan boleh ditinggalkan dan banyak kebaikan yang mereka lakukan.

Tetapi apabila tamat sahaja ramadhan, merea ini solat fardhu yg membezakan diantara seorang kafir dan seorang Islam pun mereka abaikan. Datang ke masjid pun seminggu sekali sahaja.Itu pun kerana menunaikan solat jumaat Atau pun hadir kemasjid sebab ingin menjemput jemaah masjid datang kenduri arwah atau kenduri kahwin dirumah mereka.
Aurat juga mula didedahkan kembali kerana mengikut fesyen pakaian semasa., mata kembali melihat gambar-gambar lucah, Al quran terus tersimpan diatas almari selama 11 bulan dan akan dicari kembali bila tiba ramadhan tahun hadapan atau pun disebabkan ada kematian dirumah mereka , kembali menjadi bakhil dan kedekut, kembali mengumpat dan mengadu domba . Pendek kata hamper segala keburukan yang telah ditinggalkan sepanjang Ramadhan dilakukan semula sebaik tamat sahaja Ramadhan.

Yang mendukacitakan lagi ialah apabila muncul sahaja 1 Syawal hari perayaan dan kebesaran umat Islam yang sepatutnya disambut seperiti yang diajarkan Islam, tetapi sebaliknya ianya terus dicemari dengan aktiviti-aktiviti mungkar seperti pergaulan bebas lelaki perempuan, menghabiskan masa menonton rancangan hiburan ditelevisyen , meninggalkan solat fardhu, membazir kan berbagai bentuk rezeki kurniaan Allah dan sebagainya.

Sekelip mata sahaja hasil dari tarbiyah ramadhan dirosakan. Sekelip mata saja potensi utk berbuat kebaikan di kalahkan oleh kejahatan nafsu yang ada dalam diri. Sekelip mata sahaja, mula menuai dosa tidak berhenti-henti walaupun telah sebulan dapat menghentikan daripada melaku kannya. Sekelip mata sahaja menjadi hamba Allah yang tidak bersyukur dengan nikmat mata, telinga, mulut , kesihatan, kekayaan harta dsbgnya……

Sidang jumaat yang dirahmati Allah,
Marilah kita memasang azam yang kuat utk terus beristiqamah melakukan segala perintah Allah dan meninggalkan segala larangannya hingga ke akhir hayat kita supaya kita trgolong dalam orang yang mendapat husnul khatimah iaiitu pengakhiran hidup yang baik. Janganlah ada dalam hati kita walaupun sebesar zarrah sekali pun niat atau keinginginan utk kembali melakukan kejahatan dan kemungkaran apabila tamat sahaja Ramadhan kali ini. Ingatlah kita tidak diberitahu bila tarikh kematian kita. Mungkin tahun ini adalah tahun yang terakhir kita bertemu dengan Ramadhan bulah rahmat, bulan keampunan dan bulan yang penuh dengan keberkatan,












Hati Rosak Punca Islam DiTolak
السلام عليكم

الحَمْدُ للهِ الَّذِيْ أَرْسَلَ رَسُوْلَهُ بِالهُدَى وَدِيْنِ الحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّيْنِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ المُشْرِكُوْنَ أَشْهَدُ أَنْلاإِلهَ إِلا اللهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ اللّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَأَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسَانٍ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ …أَمَّا بَعْدُ…..فَيَا عِبَادَ اللهِ ! اتَّقُوْا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاتمَوُْتُنَّ إِلا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُوْنَ …
Wahai hamba-hamba Allah ! Bertaqwalah sekalian kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa. Dan Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan Islam.
Saya menyeru diri saya sendiri dan juga sidang Jumaat sekalian agar kita sama-sama meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah dengan melakukan segala suruhanNya dan menjauhi segala yang ditegahNya.

Sidang Jumaat yang dihormati sekalian,
Firman Allah dalam ayat 258 surah al-Baqarah :
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ ۖ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
Maksudnya : Tidakkah engkau (pelik) memikirkan (wahai Muhammad) tentang orang yang berhujah membantah Nabi Ibrahim (dengan sombongnya) mengenai Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan? Ketika Nabi Ibrahim berkata: “Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan Yang mematikan”. Ia menjawab: “Aku juga boleh menghidupkan dan mematikan”. Nabi Ibrahim berkata lagi: “Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, oleh itu terbitkanlah dia dari barat?” Maka tercenganglah orang yang kafir itu (lalu diam membisu). Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim
Perbezaan antara hak dan batil begitu terang, percanggahan antara iman dan kufur begitu jelas, pertembungan antara Islam dan jahiliah begitu ketara. Pejuang Islam termasuk golongan nabi dan rasul sentiasa berdepan dengan musuh Islam yang menolak kebenaran walau pun pelbagai hujah dan dalil dikemukakan. Akibat hati yang rosak dipenuhi penyakit takabbur serta ditutup daripada menerima hidayah Allah maka kebenaran ditolak, kesesatan dipertahankan. Pada zaman nabi Ibrahim, ramai kalangan umatnya termasuk bapanya sendiri Azar menyembah berhala sehingga nabi Ibrahim begitu bersungguh-sungguh berhujah dengan mereka agar meninggalkan perbuatan syirik yang merugikan itu. Kekuatan hujah kebenaran Islam tidak mampu dilawan oleh golongan yang menentang Islam tetapi golongan yang kufur pada Allah akan menggunakan kekerasan walau pun mereka tahu mereka kalah dan bersalah. Begitulah nasib yang menimpa nabi Ibrahim yang dibakar dalam api oleh Namrud dan pengikutnya tetapi Allah tetap membantu nabiNya dan dakwah Islam. Kita pada ini yang berjuang Islam terus berdepan dengan pemimpin dan golongan yang tidak yakin dengan Islam. Mereka tidak menyembah berhala tetapi menyembah system ciptaan manusia dari pelbagai segi termasuk pemerintahan, ekonomi, sosial dan sebagainya. Apabila hujah golongan yang tidak yakin kepada system Islam ini dapat dipatahkan maka kekerasan digunakan termasuk ISA, ugutan, buang kerja dan sebagainya. Begitu juga dalam mempertahankan kuasa yang dimiliki maka pelbagai cara yang bercanggah dengan demokrasi apatah lagi Islam digunakan semaksima yang mungkin sehingga mandat rakyat dicabuli, undang-undang rimba disanjungi. Tidak pelik bila undang-undang Allah pun berani dilanggar apatah lagi undang-undang ciptaan manusia yang boleh dipermain sesuka hati

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Firman Allah dalam surah al-Ghafir ayat 23 – 24
ولقد أرسلنا موسى بئايـتنا وسلطن مبين إلى فرعون وهـمـن وقـرون فقالوا سـحر كذاب
Maksudnya : Sesungguhnya telah Kami utuskan nabi Musa dengan membawa keterangan Kami dan dalil yang nyata kepada Firaun, Haman dan Qarun lalu mereka berkata : “ Ini ahli sihir lagi pendusta”.
Perjuangan nabi Musa a.s pula menyaksikan bagaimana baginda terpaksa berdepan dengan tiga jenis manusia yang berbeza dari segi pangkat, tugas dan peranan tetapi matlamatnya sama iaitu memastikan umat manusia terus menyembah sesama manusia serta kufur kepada Allah. Manusia pertama bernama Firaun yang berjawatan sebagai raja pemerintah yang menjadikan kuasa sebagai hak milik mutlak bukannya menjadikan kuasa itu sebagai suatu amanah daripada Allah sehingga dia sanggup melawan Allah tanpa rasa takut dan bersalah. Firaun telah ditulis dalam al-Quran sebagai pemimpin dan ahli politik paling jahat dalam sejarah berpunca daripada hati yang rosak bertindak memecah-belah masyarakatnya dengan mencipta puak-puak dan bangsa sekaligus menindas serta bertindak zalim. Dengan cara itu, dia fikir dapat memerintah lama dan tiada masyarakat yang bersatu-padu yang akan menentangnya di kemudian hari. Menurut catatan Ibnu Kathir, Firaun telah membunuh sejumlah 40,000 kanak-kanak lelaki daripada kalangan bani Israel demi memastikan survival politiknya kerana bimbang ada generasi muda iaitu bakal pemimpin yang akan menggulingkannya. Firaun telah lama mati lemas dengan penuh kehinaan tetapi pemimpin-pemimpin yang bersikap sepertinya terus ada setiap zaman dan tempat. Pemimpin jenis ini tidak pernah takut untuk mempersendakan Islam dan mengenepikan agama dalam politik, ekonomi, sosial dan sebagainya. Pemimpin jenis ini gemar mengapi-apikan isu perkauman bagi menjaga kepentingan diri sendiri serta menggunakan pelbagai cara termasuk kekerasan yang bukan sahaja bercanggah dengan Islam malah sistem demokrasi itu sendiri demi memastikan kuasa politiknya tidak tergugat. Akhirnya pemimpin jenis ini menjadikan dirinya sebagai penguasa yang tidak boleh disanggah sehingga yang kuat dan kaya sentiasa menang manakala yang lemah dan miskin menjadi mangsa kezaliman yang sentiasa kalah.

Sidang Jumaat yang dikasihi sekalian,
Firman Allah dalam ayat 79 – 80 surah al-Qosas :
فَخَرَجَ عَلَىٰ قَوْمِهِ فِي زِينَتِهِ ۖ قَالَ الَّذِينَ يُرِيدُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا يَا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِيمٍ وَقَالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَيْلَكُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَيْرٌ لِمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ
Maksudnya : Kemudian Qarun keluar kepada kaumnya dengan memakai perhiasannya. (Pada saat itu) berkatalah orang-orang yang semata-mata inginkan kesenangan kehidupan dunia: “Alangkah baiknya kalau kita ada kekayaan seperti yang didapati oleh Qarun! Sesungguhnya dia adalah seorang yang bernasib baik”. Dan berkata pula orang-orang yang diberi ilmu (di antara mereka): “Janganlah kamu berkata demikian, pahala daripada Allah lebih baik bagi orang yang beriman dan beramal soleh; dan tidak akan dapat menerima (pahala yang demikian) itu melainkan orang-orang yang sabar
Firaun dibantu oleh Haman yang berperanan sebagai menteri atau pegawai yang berusaha siang dan malam dalam memastikan rakyat jelata sentiasa tunduk kepada pemimpin yang sesat dan zalim secara membabi buta. Haman juga telah mati tetapi menteri dan pegawai yang bersikap sebagaimana Haman terus muncul sehingga rakyat terus keliru hasil kepetahan bicara manusia jenis ini yang bijak menutup kesesatan dan kezaliman pemimpin. Firaun turut dibantu oleh Qarun yang merupakan hartawan yang sanggup membantu pemimpin dan menteri melalui harta kekayaannya dengan syarat dia mendapat balasan yang berganda hasil pelaburannya dalam menyesatkan rakyat dan menutup kesalahan pemimpin. Qarun juga telah lama mati ditelan bumi bersama harta kekayaannya tetapi hartawan yang bersikap sebagaimana Qarun terus wujud di mana-mana. Bahayanya hartawan jenis ini ialah dia mampu mengawal system pemerintahan, perundangan, ekonomi, sosial dalam sesebuah negara kerana berjaya membeli negara dengan harta kekayaannya. Jadi tidak pelik apabila wujudnya negara yang dikawal oleh tauke dadah, tauke judi, tauke arak, kongsi gelap dan sebagainya. Benar kata cerdik pandai : Bila wang bercakap maka perundangan akan senyap.

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,
Firman Allah dalam ayat 1-5 surah al-Masad :
تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ مَا أَغْنَىٰ عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ سَيَصْلَىٰ نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ
Maksudnya : Binasalah kedua-dua tangan Abu lahab, dan binasalah ia bersama! Hartanya dan segala yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya. Ia akan menderita bakaran api neraka yang marak menjulang. Dan juga isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api. Di lehernya sejenis tali, dari tali-tali yang dipintal
Perjuangan nabi Muhammad s.a.w sendiri terpaksa berdepan dengan manusia yang rosak hati termasuk bapa saudaranya sendiri Abu Lahab bersama isterinya. Walau pun merupakan antara ahli keluarga yang paling gembira ketika menyambut kelahiran nabi Muhammad s.a.w sehingga menyembelih banyak ekor unta dan memerdekakan hambanya Suwaibah namun apabila nabi mula menyatakan dakwah Islam maka Abu Lahab merupakan penentang utama kepada dakwah suci itu. Sehingga mati dia bersama isterinya sentiasa mencari jalan bagi menjauhkan umat manusia daripada menerima dakwah nabi. Kebanyakan hartanya digunakan bagi menentang perjuangan Islam. Oleh itu kita mesti menjauhkan diri daripada menjadi manusia yang rosak hati di mana hanya seronok menyebut tentang kemuliaan nabi Muhammad s.a.w tetapi menentang sunnah dan sistem Islam yang dibawanya. Islam tidak akan berjaya hanya sekadar menyebut tetapi wajib diikut
بَارَكَ اللهُ لِيْ وَلَكُمْ فِي القُرْآنِ العَظِيْمِ وَنَفَعَنِي وَإِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ الآيَاتِ وَالذِّكْرِ الحَكِيْمِ وَتَقَبَّلَ مِنِّي وَمِنْكُمْ تِلاوَتَهُ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ وَاسْتَغْفِرُ اللهَ العَظِيْمَ لِيْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الُمْسِلِمْينَ وَالمُسْلِمَاتِ وَالمُؤْمِنِيْنَ وَالمُؤْمِنَاتِ فَاسْتَغْفِرُوْهُ فَيَا فَوْزَ المُسْتَغْفِرِيْنَ وَيَا نَجَاةَ التَّائِبِيْنَ

No comments:

Post a Comment